Hvordan lære seg å like løping?

For et par år tilbake var det å løpe det verste jeg kunne tenke meg å gjøre, og det var i hvert fall ikke noe jeg gjorde frivillig. Løping var noe jeg forbandt med voldsomme pusteproblemer, hold og smerter i hver eneste kroppsdel. I følge meg selv var jeg ikke skapt for å løpe, og derfor var det rett og slett umulig for meg å løpe mer enn fem minutter. Sånn var det bare, og jeg kunne ikke gjøre noe med det, trodde jeg.

For litt over ett år siden ble mamma bitt av løpebasillen, etter å ha tilbragt alt for mye tid på jobb sammen med sine spreke kolleger. Tidligere hadde hun hatt den samme holdningen til løping som meg, men når hun ført begynte å løpe viste det seg at hun klarte å løpe lengre og lengre for hver gang. Jeg må si at jeg ble ganske imponert over mammaen min, og hun inspirerte meg til å snøre på meg joggeskoene og gjøre en innsats for å løpe mer enn fem minutter uten å kollapse.

Siden den gang har jeg løpt over 1000 km, så det umulige var visst mulig likevel med det rette tankesettet. I løpet av min (lille) løpekarriere har jeg fått noen nyttige erfaringer og plukket opp noen gode tips, som om du er en av dem som har en negativ holdning til løping, men allikevel vil komme deg ut på løpetur, kan kanskje noen av mine tips hjelpe:

  1.  Løp sakte nok! Dette er den feilen jeg tror de aller fleste nybegynnere gjør. Så fort de kommer ut utgangsdøren, sprinter de alt de har til melkesyren kommer og tar dem igjen. Om du gjør denne feilen gang på gang kommer du mest sannsynlig aldri til å forbinde noen gode følelser til løping. I starten kan det være lurt å løpe så sakte som mulig slik at du klarer å holde et jevnt tempo over en lengre distanse, og evt. Gå et par minutter innimellom. Hvis du starter pent, er sannsynligheten for at du faktisk begynner å like å løpe større. 
     
  2.  Ha på deg klær du føler deg komfortabel i! Hvis du setter ut på tur med klær eller sko som ikke er behagelige, eller du føler deg vel i, vil du antageligvis bruke unødvendig mye energi på å irritere deg over det.
     
  3. Invester i en god sports BH! Dette er viktig uansett om du har små eller store pupper, men spesielt viktig om du er en av de litt ekstra heldige. Ingenting er vondere enn å løpe med en dårlig sports BH, for ikke å snakke om hvilke ulemper det kan ha på kroppen senere. 
     
  4. Invester i gode sko! Det er greit å løpe i et par gamle joggesko de første gangene, eller om målet kun er å løpe til postkassen. Men om du har som mål å etter hvert sette ut på større distanser, er gode sko alfa og mega! Gode sko kan hindre at du pådrar deg unødvendige skader som kan plage deg i lang tid, og komme i veien for videre progresjon. Om du ikke har erfaring med å kjøpe joggesko beregnet for løping fra tidligere, anbefaler jeg deg å gå til en spesialist og ikke bare en tilfeldig kundebehandler hos Intersport. Spesialister har ofte litt mer kunnskap, i tillegg til at de har prosedyrer for å finne nøyaktig den skoen som passer ditt løpesett og dine føtter best.

  5. Ikke spis for mye før en løpetur! Dette tipset er kanskje ganske logisk, men allikevel tror jeg mange ikke tenker over det. Å spise en stor middag med mye kjøtt er ikke ideelt. Du blir tung i magen, og sannsynligheten for hold er da rimelig stor.

  6. Om du skulle være så uheldig å få hold på en løpetur, se etter en liten stein som passer perfekt inne i knyttneven din på den siden du har hold. Dette er kanskje et litt merkelig tips, men det fungerer overraskende bra! Det kjedeligste jeg vet om, er å få hold på en løpetur og måtte stoppe opp. Denne metoden har gjort at jeg klarer å fortsett de aller fleste gangene det skjer.

  7. Last ned appen Strava! Strava er en løpeapp som lagrer alle løpeturene dine, måler distansen du løper og farten, i tillegg sammenligner den tidligere turer, samt mye mer. Denne appen er virkelig genial, og det er veldig motiverende å heletiden kunne følge med å se resultatene forbedre seg fra gang til gang.

Disse tipsene har hjulpet meg å komme meg opp av sofaen og ut på tur, og jeg håper at de kan gjøre det samme for deg. Når du først lærer deg å like løping, kommer du til å elske det, det er jeg helt sikker på! Løping har for meg blitt som ren terapi, og jeg koser meg virkelig når jeg setter ut på langtur! Nå skulle jeg gjerne hatt noen fine løpebilder å slenge ved, men det har jeg dessverre ikke foreløpig.. Så jeg håper et strandbilde går greit? :-) 




 

 

 

 

3 kommentarer

Martine

17.05.2015 kl.14:10

Gode tips! Du inspirerer meg :D

Kristine Støleggen

11.06.2015 kl.02:02

Liker løpetipsene, Kaja :)

KAJA HØGLUND

11.06.2015 kl.02:08

Kristine Støleggen: Takk, Kristine! :)

Skriv en ny kommentar

KAJA HØGLUND

KAJA HØGLUND

21, Lier

My name is Kaja Høglund (21 y/o) and I love everything that has to do with photography and traveling. I'm currently living on the golden coast of Australia - enjoying life and studying Graphic Design/Photography. CONTACT: KAJA_HOGLUND@HOTMAIL.COM

Follow

Kategorier

Arkiv

hits